Jubiläumsgrat



De Jubiläumsgrat is een zeer imposante graat die de Zugspitze (2962 m) en de Alpspitze (2620 m) met elkaar verbindt. Gelegen in het Wettersteingebergte heb ik beide bergen afzonderlijk al enkele malen beklommen, zowel in de zomer als in de winter. De graat stond - als alpiene uitdaging - al lang op mijn verlanglijstje.
In de winter van 2008 was ik met mijn klimpartner Evert (te bewonderen op de foto's) op weg vanaf de Zugspitze over de grillige graat naar de Alpspitze. Halverwege de graat staat een bivakhut, die we probeerden voor zonsondergang te bereiken. De dagen waren nog kort en een lading verse sneeuw dwong ons voorzichtig (maar tijdrovend) te klimmen. Uitglijden is geen optie op deze graat, waarvan de flanken zowel links als rechts peilloze diepten in gaan.



Ondanks de moeilijke omstandigheden waren we niet alleen op de graat. Een groep van drie Duitse alpinisten bevond zich continu zo'n honderd meter voor ons. Dit gaf een gevoel van schijnveiligheid en we lieten de tijd voortschrijden. Ver voorbij het "point of no return" werd duidelijk dat we de hut niet zouden bereiken voor zonsondergang, en klimmen in het donker was hier geen optie. Het beloofde een koude nacht te worden, waarvoor we geen geschikt bivakmateriaal hadden meegebracht. We zaten in de shit!
Met nog één streepje bereik op mijn mobiel konden we de reddingsdienst bellen. Mijn eerste bergredding was een feit. Door een helicopter zijn wij - en ook de Duitse groep - uit onze benarde positie verlost. Respect voor de reddingsdienst!
Ik heb geleerd van deze inschattingsfout en stel nu voor elke beklimming een tijdschema vast. Loop ik daarop achter keer ik om voordat ik me vastgeklommen heb.

Het volledige reisverslag is met deze link als pdf-bestand te downloaden.

Opnieuw staat de Jubi-graat op het programma, in het weekend van 17 en 18 oktober 2009, als de omstandigheden het toelaten. Ditmaal met tijdschema en misschien weer in het gezelschap van Evert. Op deze blog zal ik updates geven vanuit het gebergte, daarover later meer.

2 opmerkingen:

Grubigstein zei

Wat een geweldig verslag Peter! En die foto's!! Adembenemend en spectaculair!

Je moest eens weten hoeveel keer ik dit verslag vandaag al gelezen heb... Ik krijg er niet genoeg van ;o)

Peter Blokker zei

Thanx! Als het meezit komt er na mijn tweede poging op 17/18 oktober een vervolg. Zal vast weer een spannend verhaal worden...