Redt de gletsjer!

Het leven is hard deze dagen, voor een gletsjer die onder de drieduizend meter hoogte ligt. Enkele jaren geleden beklom ik de Zugspitze via het Höllental, waar ik voet zette op de Höllentalferner. Terwijl ik diep wegzakte in de papsneeuw kon ik op de omringende rotswanden zien hoe reusachtig de gletsjer ooit is geweest.

Elk jaar wordt het aandeel 'gletsjerwandelen' er minder groot, en het gruizige geröllveld aan de gletsjervoet evenzoveel groter. Voor klimmers is dit een trieste ontwikkeling, omdat deze route naar de top van de Zugspitze aan veelzijdigheid inlevert. (Ik zal hier zeer binnenkort een artikel posten over deze veelzijdige route.)

Klimmers zullen de route echter blijven waarderen, met of zonder gletsjer. Een paar honderd meter zuidelijker, aan de andere kant van de Jubiläumsgrat, liggen de restanten van de gletsjer op het Zugspitzplatt. Ook deze gletsjer heeft het moeilijk. Wellicht heeft het feit dat deze gletsjer vanwege de ski-activiteiten commercieel interessanter is er ook wat mee te maken, maar deze gletsjer krijgt hulp!

Volgende week woensdag wordt de gletsjer afgedekt met doeken, ter grote van een voetbalveld, om de gletsjer te beschermen tegen regen en zon in de warme zomermaanden. Ook de natuur zelf was het afgelopen seizoen hulpvaardig, met een toetje sneeuw in april. De ongewoon grote hoeveelheid sneeuw is met bulldozers over de gletsjer verdeeld. Zo kennen we de Duitsers: ze hebben laten zien hoe je een top (be)bouwd (zie de bouwwerken op de Zugspitze), en nu ook hoe je een gletsjer maakt!

foto van http://www.zugspitze.de/

Lees hier het volledige artikel (Duits)

Volgende week ga ik kijken hoe de werkzaamheden vorderen... Bergheil, Pedro Verticalo

(Peter Blokker)

Geen opmerkingen: