speedklimmen

Na een radiostilte weer eens een alpien berichtje van Pedro Verticalo. Hoewel ik een tijdje geen berichten hebt gepost (verhuizing, expedities, boek schrijven en nog meer excuses), ben ik toch nog regelmatig in mijn geliefde berggebied te vinden. Bij deze een greep uit mijn Zugspitze-avonturen:
Op 14 augustus 2008 vertrok ik bij het treinstation van Ehrwald om zo snel mogelijk de Zugspitze te beklimmen. Eigenlijk is de route veel te fraai om snel omhoog te klimmen, maar ditmaal was het een uitdaging voor me om binnen vier uur tijd de tweeduizend hoogtemeters af te leggen. De kortste route vanuit Ehrwald gaat via de Wiener Neustadter Hütte, halverwege de beklimming. Tot hier is het een wandeling door bos, over een voormalig skitracé (daarover in een volgend berichtje meer) en over een gigantische puinhelling.


De puinhelling van het Gamskar


De Wiener Neustadter Hütte

Tussen de hut en de top voert de route over rotsterrein en moet er geklauterd worden. Er zijn hier staalkabels aangebracht (klettersteig) en voor minder ervaren klimmers is een klettersteigset voor een zelfzekering een noodzakelijk uitrustingsstuk. Ervaren of niet, een helm mag op deze steile route vol losse stenen niet ontbreken!

Uitzicht op de steile westflank van de Zugspitze met klettersteig naar de top
Met nog een paar seconden over hees ik mezelf aan de stalen trap het terras op en klom ik door naar het blinkende kruis op de top van Duitsland's hoogste berg.


Peter op de top van de Zugspitze




Geen opmerkingen: