Zugspitze-extremberglauf

De winter is in volle gang en hoe fraai die zeventig centimeter verse sneeuw ook mag zijn... plannen voor de zomer beginnen zich ook te vormen. Al een paar jaar neem ik me voor om deel te nemen aan de Zugspitze-extremberglauf. Telkens kwam het er niet van. Net nu ik er mijn zinnen op heb gezet om deze martelgang komende zomer écht niet aan me voorbij te laten gaan, is het onzeker of het evenement doorgaat.

Sinds het jaar 2000 wordt deze bergloop georganiseerd, waarbij 2100 hoogtemeters overwonnen moeten worden binnen een vastgesteld tijdslimiet. Gemiddeld bereiken zo'n zeshonderd deelnemers de finish op het Zugspitzplatt of de top zelf.

Vorig jaar slechts 183. Dit had alles te maken met de slechte weersomstandigheden. De reddingsdienst moest er aan te pas komen met tachtig man sterk. Twee deelnemers zijn overleden, waarvan bij één deelnemer onderkoeling als doodsoorzaak is vastgesteld. Voor het eerst haalde deze bergloop, die als één van de zwaarste looptochten te boek staat, de krantenkoppen. Helaas op een negatieve wijze.

De organisatie is vervolgens in een gerechtelijke procedure verwikkeld geraakt omtrent haar aansprakelijkheid en verantwoordelijkheden. Op de website van de organisator, waarop de loop jaarlijks wordt aangekondigd, staat sinds kort een melding dat we nog maar even moeten afwachten. Dan doen we dan maar... met spanning.




foto: de deelnemers vlak na de start


Het parcours gaat vanuit Ehrwald, via de Ehrwalder Alm, over het Gatterl en de Knorrhütte het Zugspitzplatt op. De die-hards klimmen door naar de échte top van de Zugspitze. Ik ben benieuwd of er onder de bloglezers nog gegadigden zijn voor deelname. Wellicht kunnen we een team vormen als de tocht doorgaat.

Als de tocht dit jaar niet wordt georganiseerd door getgoing, dan organiseer ik er zelf één voor enthousiastelingen. Deelname is uitsluitend voor hardlopers, nordic-walkers en fanatieke bergwandelaars die een straf tempo kunnen handhaven.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Lijkt me heel leuk Peter, maar dat tempo is toch wat te hoog voor mij...

Peter Blokker zei

Tsja... dat wordt trainen dan Fre!